Potepinka

škrat

« Fatboy Slim: Wonderful Night | | Tržniki - onesnaževalci sveta Pt.I »

Štipendije

20.06.2007

Zadnje dni je veliko govora o štipendijah, kot vedno ko se o kakšni stvari sprejemajo novi zakoni. V medijih se govori, interesne skupine se oglašajo, eni se kregajo upravičeno, drugi ne… Pa saj smo že navajeni :) Nekateri ste na to temo sicer že pisali, vendar sem se vseeno odločila, da nekaj napišem tudi jaz.

Štipendiranje je seveda zalo kočljiva tematika, predvsem med dijaki in študenti, in vedno povzroči precej pretresov. Sicer se o Zakonu o štipendiranju zadnje čase ni veliko govorilo, ker se na tem področju pač ni dogajalo nič novega. Sedaj pa se je vlada odločila, da to področje “uredi”. Vprašanje je seveda, na kašen način. Študentje so že reagirali in mislim, da, vsaj na nekatere predloge zakona, upravičeno. Govori se predvsem o republiških štipendijah, mene pa bolj zanimajo spremembe pri Zoisovih, ker je to pač tista, ki jo prejemam.

Predlog spremembe zakona se glasi:

V predlogu zakona lahko Zoisovo štipendijo pridobi dijak ali študent, ki izpolnjuje splošne pogoje in:

ima v zaključnem razredu osnovne šole povprečno oceno najmanj 4,5 ali več ter pozitivno mnenje učiteljskega zbora in šolske svetovalne službe ali,

ima v srednji šoli povprečno oceno najmanj 4,1 ali več ter pozitivno mnenje učiteljskega zbora in šolske svetovalne službe, ali

je maturant z izjemnim splošnim uspehom – zlati maturant, ali

 

- ima v višješolskem ali visokošolskem izobraževanju povprečno oceno najmanj 8,5 ali več ali je uvrščen med najboljših nekaj odstotkov študentov v svoji generaciji, ali

- je dosegel izjemne dosežke na posameznem področju družbenega življenja ne glede na letnik šolanja1.

 

Sprememebe se torej obetajo predvsem pri dosežkih, ki jih mora dijak oz. študent pokazati, da pridobi Zoisovo štipendijo. Do sedaj je bilo tako, da si skozi prišel najlažje, če so te za štipendijo predlagali na osnovni šoli. Potem so upoštevali dosežek na testih intelektualne nadarjenosti, ki smo jih pisali v 7. rezredu, in dosežke na raznih tekmovanjih pri različnih predmetih2. Tak sistem torej ni bil pravičen do otrok, ki so nadarjeni na podorčjih (umetnost, glasba, ipd.), ki jih na testih intelektualne nadarjenosti ne preverjajo. Od sedaj naprej naj bi bilo to drugače.

 

Kot je razvidno iz predlogov, naj bi povišali tudi povprečje, ki ga je potrebno doseči pri študiju, da štipendijo obdržiš, in sicer iz 7 na 8,5. Skok se mi zdi precejšen. Je pa seveda odločitev o višini povprčne ocene težko sprejeti in me res zanima, na kakšen način so prišli ravno do ocene 8,5. Povprečna ocena je tudi precej odvisna od fakultete. Če se npr. primerjam s prijateljico na medicini, se ona precej bolj trudi in dela za povprečje 7,0, kot jaz na ekonomiji. Temu se je pač težko izogniti in ne morejo narediti kriterijev prilagojenih različnim fakultetam. Kako bi ocenili, kateri fax je bolj zahteven? Po številu izpitov, količini snovi? Preprosto ne gre.

Vlada obenem zagotavlja večje število štipendij. Po moji kmečki logiki bo Zoisovih štipendij manj, če bodo postavili višje kriterije. No, na ta račun bi torej lahko dobili le več republiških. Kljub vsem razpravam in preučevanjem problematike, pa Zavodu RS za zaposlovanje še ni uspelo odkriti vseh zlorab, ki se na področju štipendiranja dogajajo. V mislih imam predvsem izkoriščanje dodatka za prevoz. Ni mi jasno, kako se Zavodu ne zdi sumljivo, da toliko dijakov, študentov spremeni stalno bivališče, čeprav šolo obiskujejo v Ljubljani. Poznam kar nekaj primerov študentov, ki so kraj stalnega prebivališča prenesli na naslov vikenda, hiše, stanovanja na drugem koncu Slovenije. Zakaj?

Moja štipendija za letošnje leto je bila odmerjena takole (v SIT, ker smo imeli oktobra še dobre stare tolarje :)):

- osnovna štipendija: 22. 341,20

- dodatek za uspeh: 8. 936,48

- zvišanje za letnik: 558,53

- dodatek za prevoz: 19.548,55

Skupaj: 51.384,76 SIT

Odgovor je na dlani. 20 tisočakov na mesec se seveda precej pozna. In jaz niti nisem v najvišjem razredu za dodatek za prevoz. Teh 19k je za 30km oddaljenost od glavne avtobusne postaje Ljubljana, ki je moja izstopna postaja. Številka se zdi res velika, vendar ni, če je porabljena v namen za katerega je prejeta. Meseča vozovnica (do glavne postaje) me je že ko sem bila v 4. letniku gimnazije, stala preko 20 tisoč tolarjev. Sedaj je torej zagotovo višja. Na fax se ne vozim z avtobusom, ker se mi preprosto ne izplača in je totalno nepriročno. Ker živim doma, pri starših, se v hram učenosti vozim z avtom, kar pa ni nič kaj ceneje. Bencin in vse ostalo konec meseca nanese več kot 20k, čeprav imam to “srečo”, da avto še vedno registrira mami, ne glede na to, da ga večino časa uporabljam jaz.

Zdi se mi, da bi Zavod nekaj novih štipendij pridobil že samo s tem, če bi preverjali, kje študentje, dijaki dejansko živijo. Nekomu, ki živi pri starših v Ljubljani, kjer tudi študira, dodatek za prevoz pomeni samo “luksuz”, sredstvo, da si privoščijo dodatne stvari (20k*12=240k/leto → zelo  spodobne počitnice), za katere mora večina od nas opravljati še študentsko delo.

Tako pač je. Kot vsak, ima tudi sistem štipendiranja luknje. Upam, da jih bo novi zakon odpravil, kar pa se, po vsej verjetnosti, itak ne bo zgodilo. :P

  1. povzeto iz predloga sprememb zakona, ki ga lahko najdete tukaj [piči gor]
  2. V predlogu zakona se opušča nekatere kriterije za pridobitev Zoisove štipendije, kot je bilo testiranje intelektualne nadarjenosti kot osnovni kriterij pa se ohranja učni oziroma študijski uspeh. “Testi inteligentnosti ne odkrivajo vseh nadarjenosti; s temi testi ni mogoče odkriti npr. umetniških nadarjenosti, psihomotorične nadarjenosti, socialne nadarjenosti, praktične nadarjenosti, Testi odkrivajo samo potenciale, ki ni nujno, da jih otrok kasneje tudi izrazi v nadarjenem vedenju (aktivnostih in dosežkih), na testni rezultat (zlasti pri množičnem, enkratnem testiranju) lahko vpliva trenutno razpoloženje učenca, motivacija in drugi ovirajoči dejavniki v učencu in zunaj njega, skupinski testi inteligentnosti imajo še to omejitev, da so primerni le za presejanje (”screening”), ne pa za dokončno identifikacijo nadarjenega učenca; skupinski testi lahko celo “podcenjujejo” otrokovo nadarjenost, MFBT (ki se sedaj uporablja kot merilo za štipendiranje nadarjenih) je eden od klasičnih testov sposobnosti, ki ni bil konstruiran za namene odkrivanja nadarjenih, in ima vse omenjene pomanjkljivosti, pri učencu odkriti potencial nadarjenosti, ki se pokaže na testih sposobnosti šele ob koncu osnovne šole ali celo v srednji šoli, ne zagotavlja, da se bo ta potencial sploh kdaj izrazil v izjemnih dosežkih.” Povzeto po predlogu zakona [piči gor]
 

Avtor Potepinka, zapisano 20.06.2007 ob 19:09 pod Utrinki, miks, tičemenetičetebe. Lahko napišete komentar ali naredite trackback s svoje strani.

7 odgovorov na “Štipendije”
  1. Ciril - 20.06.2007 ob 20:43

    hehe. jz sm v istem “zosu”. hja upam da ne sprejmejo tega kajti sicer bo šla štipendija papa…. sem tudi na ekonomski…. za 8.5 povprečje bi moral garati ko neumen. pa kaj so neumni al kaj… eni se ukvarjamo še s čim drugim…. butalsko res.

  2. Tina - 20.06.2007 ob 22:16

    ena stvar mi je pa res všeč po ta novem pr zoisovki. Glih dons sm dobila novo vlogo domov. Je naova alineja, k prv da če si mama, potem ti za vsakega otroka dvignejo štipendijo za 50%. Tako bo vsaj za študentske družine boljš. Sam pa vsaka čast tisti mami k bo mela poleg froca še več kot 8,5 povprečje. Se pa strinjam s Cirilom. Men se preprosto ne da cele dneve za knjigo čepet pa se učit. je preveč drugi stvari še na dnevnem redu. :P Pa tus potepinka s tabo se strinjam. Nemogoče je primerjat nekatere fakse med seboj. Še natančneje nekatere programe. Sama sm na biotehniški pa je moj študij totalno nepremerljiv z agronomijo (pa nimam nč proti njim da ne bo pomote)

  3. Potepinka - 20.06.2007 ob 23:17

    Tina, te alineje pa nisem vidla.. Se še nisem kaj dosti poglabljala v vlogo :P Je pa to res ful dobra poteza. Ampak , otrok + 8,5 povprečje, i guess not.. Ja, faxi se veliko preveč razlikujejo, da bi se dalo določiti neko univerzalno povprečje…

    Ciril, sem vidla tvoje fotke, pomoje spadaš pod izjemne dosežke, tko da ne skrbet za povprečje :)

    Se pa strinjam z obema, poleg faxa se počne še milijon stvari in je kr težko met dobre ocene…

  4. Ciril - 21.06.2007 ob 09:07

    pa tudi neumno je to, da boš lahko delal samo do 200€ na mesec! kje so tukaj spodbude za mlade podjetnike itd? mislim in pol ti grejo iz šoua razlagat kako so veseli da so našl kompromis itd…. res bi mogli skup stopit zoisovci no! jz grem takoj pred parlament. :))

    aja hvala. a sploh obstaja za izjemne dosežke hehe?

  5. Tina - 21.06.2007 ob 09:14

    glih prejtle sm brala nov zakon. men ni nč jasn…. u eni alineji prau da mormo met 8,5 povprečje, v ta drugi alineji pa prau da dobiš dodatek za povprečje le če imaš povprečje nad 8,5. k pol je dost če maš 8,3 povprečje (tolk bom jst letos mela)? kaj je zdej tle res? Pa k gledajo povprečje samo od enga študijskega leta? k u eni alineji piše da morš met povprečje vseh izpitov 8,5. Sej možn da so to kej spremenl, k sm brala prvi osnutek zakona. Baje da so včer nekej popravljal. Jst osebno pa že iščem kadrovsko štipendijo, čeprou je za moj poklic bodoči kr ne najdem… Kdo je že reku da forsirajo naravoslovno-tehniške poklice? :P

  6. alenka - 21.06.2007 ob 10:16

    Mislim, da je ocena 8,5 meja za pridobitev (če jo želiš pridobiti sredi študija) in ne za to, da jo obdržiš.

  7. Potepinka - 21.06.2007 ob 19:04
    Potepinka

    Ciril, a 200e na mesec? vzpodbudno glih ni, ane..:P o šovu pa niti ne bi zgubljala besed.. heh, bi blo mal odpiljeno, da bi šli zoisovci pred parlament :lol:

    Tina, šteje se povpračna ocena letnika, ne vseh letnikov. kar se pa tiče podpiranja naravoslovno-tehniških smeri študija, je pa precej očitno, da je tako, če pogledaš že samo na Ad Futuri - maš ful enih razpisov…

    Alenka, veš da res ne vem točno, kaj zdaj velja. Kar sem napisala, je vzeto iz prvega osnutka in možno, da sem si jaz narobe razlagala napisano. Itak so pa danes sprejeli zakon… :P Kar se pa tiče pridobivanja štipendije med študijem, je pa bilo vsaj do sedaj precej težko. Npr. sošolec je po zlati maturi dobil predlog oz. “vabilo” za zoisovo, samo je moral potem na zavodu še vseeno spet pisat neke teste nadarjenosti, ki pa jih potem ni naredil :P se mi zdi kar too good to be true, da bi dali štipendijo vsakemu, ki ima nad 8,5 povprečje…

Komentiraj




Please visit WP-Admin > Options > SPA and enter the key. Don't have a key? Signup here